Végül megemelte a helyi buszközlekedés árát Szolnok, de ezért súlyos árat fizet
Új menetrend szerint és drágábban utazhatunk november 1-jétől a Volán szolnoki járatain. Mindez nem független attól, hogy az önkormányzat évekig halogatta a viteldíjemelést, és milliárdokra rúgó tartozást halmozott fel, amely miatt a Volán beperelte a várost. Most úgy fest, Szolnok a pert megússza, de az erről szóló döntés körülményei vészjóslóak, hatásai pedig ismeretlenek.
Vastag csekk miatt perelt a Volán
Kellemetlen levéllel állított be a postás május 12-én a szolnoki városházára. A küldemény a Szolnoki Törvényszéktől érkezett, és arról szólt, hogy a bíróság befogadta a Volánbusz keresetlevelét, amelyben beperelte a várost. Az állami busztársaság azért akasztott pert Szolnok nyakába, mert az önkormányzat évek óta halmozta a cég felé tartozásait, amelyeket nem is mutatkozott törleszteni.
Konkrétan 1,8 milliárd forintot követel a Volánbusz. Ezt a már lejárt hátralékot 2019 és 2022 között hozta össze a város.
A társaság többször is felszólította a megyeszékhelyt, hogy fizesse tartozását, hiába. Összességében ráadásul 3 milliárdnál is többel lóg az önkormányzat a Volánnak, ám a per csak a lejárt tartozást érinti.
A keresetlevél beérkezését követően a szolnoki önkormányzat haladékot, és némi engedményt kért. Azzal jöttek, hogy a 2019 és 2022 közötti elmaradást ütemezzék át 2024 utánra, csakúgy, mint a 2022-2023-as kötelezettségeket – utóbbiakat külön, egy négyéves konstrukcióban rendezte volna a város. Pluszban a 2019-2021-es követelés kamattartozásainak elengedését is kérték.
Ebből azonban nem lett semmi. A Volán nem volt hajlandó tovább saját zsebből fizetni a szolnokiak helyi közösségi közlekedését, és bírósághoz fordult.
Bár a téma már a májusi közgyűlésen is előjött, akkor a képviselőket még jobban érdekelte a készülő új menetrend, és a vármegyebérlet kérdése. Egyedül a momentumos Miskolczi László érdeklődött arról, a tartozás miként érinti Szolnok helyi közlekedését, de az ülésen megjelent Volán-cégvezetés – a városvezetéssel karöltve – hűtötte a kedélyeket.
Hitelből törlesztenék a tartozást
A megoldási javaslattal végül a szeptemberi közgyűlésen állt elő a város. Az erre vonatkozó előterjesztésbe a tartozásrendezés mellé a szolnoki buszok menetrendjének, és díjszabásának változtatásait is bebugyolálták, valamivel szalonképesebbé téve a dolgot.
Ebben az önkormányzat elismerte, hogy alapfeladatainak sérelme nélkül nem tud törleszteni. A tartozást három, különféle forrásból kívánja rendezni Szolnok. Saját forrásból, működési hitelből és kormányzati támogatásból. Hogy pontosan mekkora slamasztikában van a város, azt jól mutatja az is, hogy saját kasszájában 500 millió forintot talált e célra. A fennmaradó több mint egymilliárd forintot külső segítséggel térítenék meg. A pereskedés helyett pedig egyezséggel zárnák le az ügyet.
Az előterjesztés a hátralék felhalmozását a koronavírus-járvánnyal, és annak következményeivel, illetve az orosz-ukrán háború hatásaival magyarázta. Nem tett említést viszont arról a tényről, hogy a megyeszékhely 2015 óta nem emelt árat járatain. Minthogy arról sem, hogy az elmúlt években egyre gyorsult a hazai infláció, és hogy mindezek együttesen akár indokolhatták volna az áremelést.
Szóba került ellenben az ülésen, amelyen Fejér Andor fideszes alpolgármester elismerte, drágítani kellett volna.
Ha hibáztunk, arról is beszélni kell. Az elmúlt tíz évben például hiba volt a többlet-működési költségek egy részét nem érvényesíteni a szolgáltatás igénybevevőjével
– fogalmazott Fejér. Magyarul: árat kellett volna emelni.
A javaslatcsomag végül átment a közgyűlésen. Bár hogy mennyire kínos az ügy, jelzi az is: a 270 oldalas napirendi javaslatot a testületi ülés előtti délután küldték szét a képviselőknek. Ezt többen is nehezményezték az ellenzék soraiban. Füle István dk-s képviselő – a konkrét ügyben – egyenesen csődgondnok kinevezését látta indokoltnak. Györfi Mihály mszp-s alpolgármester szerint pedig Szolnok hitelcsapdába kerül a működési hitel felvételével. Úgy látta, a város ezzel a jövő generációkat veszélyezteti, és „érik a helyzet egy független könyvvizsgálatra”. Molnár Iván kormánypárti képviselő viszont arról szólt, Szolnok nem fizetésképtelen, mindössze egy szolgáltatóval birkózik.
Megszűnő vonalak, változó viteldíjak
A döntés részeként elfogadták a szolnoki helyi járatok új menetrendjét is, amely november 1-jétől lép életbe. A településen évente átlagosan 2,4 millió kilométert futnak a Volán járművei, ez a szám 100 ezer kilométerrel csökken, amellyel – kiegészülve a viteldíjak változásaival – évente az elképzelések szerint 100 millió forint spórolna a város.
Megszűnik a 14-es, 20-as, 21-es, 42-es, 43-as vonal – ezeket beolvasztják már meglévő, vagy új vonalakba. Ennek megfelelően temérdek járatnak változik az útvonala, menetrendje, valamint menetideje. A legnagyobb feladat a 24-es és 24A járatokra hárul, ezekbe kötnek be számos további vonalat. A Belváros és a Széchenyi városrész elvileg a nyertese lesz az új rendszernek, ezekről a városrészekről átszállás nélkül lehet majd utazni a vasútállomásig, a bevásárló központig, a megyei kórházig, az ipari parkig, valamint a Pletykafaluba és Szandára is. Továbbá rendszeres járatok indulnak a Véső úti strandra is.
Mindezzel jelentősen változnak a viteldíjak is, szintén november 1-jétől, és a legtöbb esetben drágul a szolgáltatás.
Az előre megváltott menetjegy ára 270 forintról 340-re nő, az autóbuszon váltott jegyért pedig az eddigi 350 helyett 440 forintot kell fizetni. Az összvonalas napijegy ára 1050 forintról 1350 forintra emelkedik, a heti bérlet 2000-ről 2500-ra, míg a havi bérlet 6800-ról 8500-ra.
Az intézményes összvonalas havi bérlet ára 8900-ról 11150 forintra emelkedik, az A jelű vonalak összesített havi bérletéért az eddigi 4700 helyett 6470 forintot kérnek, nyugdíjas bérlet 2600 forintról 3000 forintra drágul.
Egyedül a gyermeket várók és a diákok járnak jól az új díjszabással. Előbbiek változatlan áron, 850 forintért vehetnek bérletet, utóbbiaknak a mostani 2900 forintról 2000 forintra csökken a bérletár.
Rossz idők köszönteken a bliccelőkre, a pótdíjak mértéke ugyanis ugrásszerűen megnő novembertől. Az utazási igazolványokkal trükközők a jelenlegi 10 ezer forint helyett 25 ezret kell, hogy befizessenek, a késedelmes pótdíjfizetés pedig a mostani 15 ezer helyett már 50 ezer forintot von maga után. Pótdíjjal kapcsolatos egyéb esetekben 10 helyett 12 ezer forint lesz a büntetés mértéke.
Nem csökkent tovább Szolnok, de még csökkenhet
Az előterjesztésben szerepelt, hogy az önkormányzat már korábban kezdeményezte a helyi buszközlekedés állami kézbe adását. Az ülésen aztán a dk-s Borda Zoltán azt kérdezte, hogy a városnak miért ilyen későn jutotta ez az eszébe. Válaszában Szalay Ferenc fideszes polgármester elmondta, számtalanszor oda akarták már adni a helyi Volánt az államnak, de annak nem kellett az adóssággal terhelt áru.
Egyelőre tehát a forró krumplivá vált szolnoki Volán a városvezetés tenyerét égeti. Korántsem biztos azonban, hogy örökké így marad. Ahogy Szalay Ferenc fogalmazott, a város továbbra is próbálkozik államosíttatni a helyi buszközlekedést. Mint mondta, tudja, hogy ez nehéz ügy, hiszen ezzel a többi megyei jogú várost is érintő lavinát indíthat el.
Ha mégis megtörténne, az csöppet sem lenne meglepő. A közelmúltban a városi távhőszolgáltatás az állami MVM OTSZ Zrt.-hez került, utána pedig a pár hónapra saját tulajdonba vett VCSM Zrt.-t adta át Szolnok az államnak. Idén már téma volt, végül meghiúsult az önkormányzati szakrendelők államosítása. De ez mégis apróság ahhoz képest, hogy az elmúlt tíz évben a magyar önkormányzatok – így Szolnok – kezei közül kikerült az közoktatási és kórházi intézményrendszer teljessége.